Kärkkäinen toteuttaa maailman pohjoisimman AutoStore-hankkeen Ylivieskaan

Tavarataloketju Kärkkäinen Oy rakentaa automatisoidun keräilykeskuksen Ylivieskan myymälänsä yhteyteen. Hankkeen kustannusarvio on yli 10 miljoonaa euroa sisältäen jalkapallokentän kokoisen logistiikkakeskuksen sekä Element Logicin toimittaman automaattisen keräily- ja varastointijärjestelmän AutoStoren.

Kuljetinratkaisu sekä pakkausautomaatio ovat osa kokonaisvaltaista keräilykeskusinvestointia. Järjestelmän käyttöönotto aloitetaan vaiheittain alkusyksystä.

Kärkkäinen halusi tukea verkkokauppansa kasvua varastoautomaation avulla. Olemme ylpeitä saadessamme toimia Kärkkäisen automaatiokumppanina AutoStore-järjestelmän asentamisessa, käyttöönotossa ja ylläpidossa. Suomen mittakaavassa panostus on mittava, mutta myös kansainvälisillä standardeilla kyseessä on maailmanluokan ratkaisu. Tämä tuo merkittävää kilpailukykyä Kärkkäisen verkkokauppatoiminnoille ja mahdollistaa tehokkuuden uuden asteen ja tarjoaa merkittävän kasvupotentiaalin.“, Element Logicin Suomen liiketoiminnasta vastaava Antti Lumme kertoo.

"Kärkkäinen halusi tukea verkkokauppansa kasvua varastoautomaation avulla. Olemme ylpeitä saadessamme toimia Kärkkäisen automaatiokumppanina AutoStore-järjestelmän asentamisessa, käyttöönotossa ja ylläpidossa. Suomen mittakaavassa panostus on mittava, mutta myös kansainvälisillä standardeilla kyseessä on maailmanluokan ratkaisu. Tämä tuo merkittävää kilpailukykyä Kärkkäisen verkkokauppatoiminnoille ja mahdollistaa tehokkuuden uuden asteen ja tarjoaa merkittävän kasvupotentiaalin."

— Element Logicin Suomen liiketoiminnasta vastaava Antti Lumme

Logistiikkakeskuksessa tavaraa varastoidaan 90 000 laatikossa, joita keräysasemille siirtelee lähes 100 robottia.

Kärkkäisen verkkokaupassa tehdyt tilaukset pakataan toimituslaatikkoon keräilyportilla, jonka jälkeen automaatio madaltaa laatikot oikean korkuisiksi, liimaa kannet ja osoitekortit sekä huolehtii tilaukset oikeisiin suuntakuormiin. AutoStore-keräilyä ohjataan Element Logicin toimittamalla eManager-ohjelmistolla.

Hankkeen tavoitteena on tukea verkkokaupan kasvua ja asiakaskokemusta.

 ”Investointi mahdollistaa entistäkin nopeammat toimitukset ja parantaa olennaisesti operatiivista tehokkuutta. Nyt tehtävä tulevaisuusinvestointi nostaa toiminnan automaatioastetta merkittävästi ja mahdollistaa investoinnit myöhemmin esimerkiksi poimintarobotteihin”, kertoo yhtiön logistiikkajohtaja Jussi Kärkkäinen

"Investointi mahdollistaa entistäkin nopeammat toimitukset ja parantaa olennaisesti operatiivista tehokkuutta. Nyt tehtävä tulevaisuusinvestointi nostaa toiminnan automaatioastetta merkittävästi ja mahdollistaa investoinnit myöhemmin esimerkiksi poimintarobotteihin."

— Kärkkäisen logistiikkajohtaja Jussi Kärkkäinen

Automaatio toimii verkkokaupan kasvun vauhdittajana

Yhteistyössä Element Logicin kanssa toteutetun hankkeen myötä verkkokauppa keskittyy vahvasti Ylivieskaan, josta paketit liikkuvat etelään ja pohjoiseen.

Kärkkäisen verkkokauppa on ollut hurjassa kasvuvauhdissa. Verkkokaupan osuus liikevaihdosta onkin jo lähes kolmannes. Asiakkaille toimitetaan vuosittain lähes 2 miljoona pakettia. Rakenteilla oleva automaatiojärjestelmä mahdollistaa merkittävästi nykyistä suuremmat myyntivolyymit ja parantuneen asiakaskokemuksen. Automaatio toimii kasvun mahdollistajana ja vauhdittajana”, Antti Lumme kartoittaa Kärkkäiselle toimitettua ratkaisua.

Tulevaisuuden usko näkyy hyvin siinä, että järjestelmässä on keräilyporttivalmius kaksinkertaiseen myyntivolyymiin.

Kansainvälinen verkkokauppa on Kärkkäisellä lähitulevaisuutta. Hankintapäätökseen vaikutti paljon järjestelmän laajennettavuus. Nyt voimme reagoida myynnin kasvuun yksinkertaisesti robotteja lisäämällä”,  verkkokaupan johtaja Janne Kärkkäinen toteaa. 

Kasvun esteet poistuvat automaation myötä

Kärkkäisellä on jo yli 400 000 tuotteen valikoima. 

Uusi automaattivarasto mahdollistaa myymälävalikoimien laajentamisen entisestään, koska myymälään ei enää tarvitse täydentää verkkokaupan kysyntää varten ja näin hyllytilaa vapautuu valikoimien kehittämiseen“, yhtiön kaupallinen johtaja Miika Kärkkäinen kertoo.

Keräilykeskuksen toiminta myymälän yhteydessä mahdollistaa verkkokaupasta tehdyn tilauksen toimittamisen yhtenä pakettina entistä useammin, mutta toisaalta myös myymälöiden palvelutasoa saadaan nostettua täydentämällä myymälästä loppuneet tuotteet tarvittaessa AutoStoresta. 

Lisäksi suunnitellut myymäläverkoston laajennukset on helpompi toteuttaa nyt, kun verkkokaupasta saadaan kasvun esteet poistettua.

Investoinnin toteuttaminen nimenomaan yhtiön kotipaikalle Ylivieskaan oli merkittävä asia. Ylivieskassa asiat etenevät hyvässä yhteistyössä ja nyt tänne saatiin maailman pohjoisin AutoStore”, Kärkkäisen omistaja Juha Kärkkäinen toteaa. 

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up